Socialnämnden
X
kommun etc
Åberopande
5 kap. 1 a § socialtjänstlagen får vi härmed anmäla förhållanden
som kräver socialnämndens samverkan med annan myndighet.
Myndigheten
i fråga är Migrationsverket som genom sin handläggning av ärenden
där spädbarnsföräldrar utvisas för att ansöka om
uppehållstillstånd sätter berörda spädbarns hälsa och
utveckling på spel. Utvisningarna leder till att dessa
spädbarnsfamiljer splittras vilket i sin tur innebär att spädbarnen
åderlåts på föräldraomsorg; spädbarnen förlorar en av sina
föräldrar under några månader eller för alltid. Se Bilaga!
(Bilagan delades ut under Mänskliga Rättighetsdagarna i Göteborg.)
Om förlusten gäller den primära anknytningspersonen drabbas
spädbarnen inte bara av lidande i anslutning till separationstraumat
utan riskerar dessutom - däri instämmer inte bara psykodynamiskt
inriktade barnpsykologer och anknytningsforskare utan numera även
hjärnforskare - att irreparabelt skadas i utvecklingen av sin
personlighet och hjärna. Samma risker löper i vissa fall även barn
under andra levnadsåret, i synnerhet om föräldraförlusten sker i
särskilt känsliga utvecklingsfaser (t.ex. den s.k. närmandefasen).
Det
som nödvändiggör initiativ och ingripande av socialnämnden är
att Migrationsverket i dessa ärenden - att döma av all för oss
tillgänglig information - inte initierar samverkan med något
samhällsorgan med social eller barnpsykologisk kompetens och inte
vidtar några som helst åtgärder för att minimera skadorna och
skaderiskerna för de eventuellt föräldradepriverade spädbarnen.
Tvärtom lämnar denna myndighet, så långt vi har kunnat utröna,
de åderlåtna spädbarnsfamiljerna helt åt sitt öde efter
utvisningsbesluten utan att på minsta sätt försöka försäkra sig
om att de är i stånd att sörja för spädbarnens psykosociala
behov. (Vår huvudkälla: muntligt besked av tjänsteman på
Migrationsverket efter skriftlig förfrågan hos generaldirektören).
Att så är fallet har ytterligare bekräftats av Migrationsverkets
egna verksjurister som i en internkritisk granskning 2011
(Diarienummer 111-2011-15653) funnit att det i de flesta av dessa
ärenden helt och hållet saknas barnkonsekvensanalyser. Det är
oklart om denna skarpa kritik lett till ökar psykosocialt ansvar hos
myndighetens handläggare; i sammanhanget vill vi dock erinra om att
lagstiftarnas krav (1 kap. 10 § utlänningslagen) att i ärenden som
rör barn särskilt beakta “vad hänsynen till barnets hälsa och
utveckling kräver” inte heller lyckats inspirera till
barnkonsekvensanalyser i merparten av dessa ärenden.
Själva
har vi tagit del av handlingarna i två ärenden varav det ena gick
till slutligt avgörande i Migrationsöverdomstolen. Trots att beslut
om utvisning fattats i samtliga instanser finner vi ingenstans något
försök att ta reda på eller bedöma konsekvenserna av
föräldraförlusten för de involverade spädbarnen. Det finns t.ex.
inga uppgifter som möjliggör en bedömning av spädbarnens psykiska
tillstånd eller förmåga att tolerera separationer, det går inte i
något av fallen att utläsa vilken av föräldrarna som är den
primära anknytningspersonen och det finns ingen nerskriven fundering
om de åderlåtna familjernas förmåga att ta hand om spädbarnen.
Inte heller finns det i de för oss tillgängliga delarna av
ärendena, t.ex. i beslutsmotiveringarna, någon hänvisning till
barnkonsekvensanalyser i sekretesskyddade handlingar.
Sammanfattningsvis
har vi av allt att döma att göra med en myndighet,
Migrationsverket, som genom beslut i en viss typ av ärenden
tillfogar spädbarn lidande och utvecklingsskador utan att göra
någonting för att minska lidandet eller skadorna. Migrationsverkets
jurister vill göra gällande att lagstiftning och vägledande domar
tvingar myndigheten att fatta de inhumana besluten och må ha rätt i
denna del. Dock föreligger inget juridiskt hinder för
Migrationsverket att eljest agera humant i dessa ärenden och t.ex.
ta emot erbjudande om hjälp från socialnämnden. Vi påminner om 1
kap. 10 § utlänningslagen som snarast påkallar sådan
myndighetssamverkan i ärenden där, för att citera lagtexten, barns
“hälsa och utveckling” står på spel.
Vad
som i synnerhet påkallar socialnämndens ingripande är att det med
sociala stödåtgärder går att begränsa - och i bästa fall
möjligen helt förebygga - sådana utvecklingsskador hos ett
spädbarn som beror på förlust av den primära anknytningspersonen.
I vissa fall kan det kanske räcka att stödja den kvarvarande
föräldern ekonomiskt och därigenom göra det möjligt för denne
att på heltid ägna sig åt sitt barn. Skulle emellertid
anknytningen till den kvarvarande föräldern vara alltför otrygg -
detta är ett skräckscenario - kan det vara nödvändigt att
utnyttja spädbarnets förmåga att knyta an till nya personer, t.ex.
genom en fosterhemsplacering. Att med spädbarnens bästa för ögonen
finna lösningar som kan godtas av de biologiska föräldrarna är en
grannlaga och mödosam uppgift som ställer stora krav på
socialtjänsten och socialpsykiatrin. Likväl är det en uppgift som
samhället måste försöka lösa om det vill kalla sig humant.
Avslutningsvis
vill vi betona att det brådskar. Som en konsekvens av
utvisningsbeslut har ett antal spädbarn i vårt land förlorat sina
primära anknytningspersoner. Högst sannolikt är en del av dessa
förluster så färska att de berörda spädbarnen i detta nu
genomlider akutfasen av separationstraumat. Andra spädbarn står
inför hotet att inom kort förlora sina trygghetspersoner. Till
följd av Migrationsverkets isolationistiska agerande i dessa ärenden
vet vi ingenting om mörkertalet, men socialnämnden bör förutsätta
att spädbarn i X-kommun är eller kommer att bli berörda. För att
effektivt lindra spädbarnens lidande och minska risken för obotliga
skador är det av största vikt att socialtjänsten kommer in så
tidigt som möjligt i dessa ärenden, helst innan utvisningsbesluten
är fattade.
Vi
kommer att fortsätta att arbeta i denna sak och skulle därför
behöva veta vilka åtgärder socialnämnden tänker vidta med
anledning av anmälan. Besked härom mottar vi tacksamt på
nedanstående postadress.
Göteborg
den etc
Hjördis
Gustafson, speciallärare Lars
Ullerstam, psykiater
Björkhöjdsgatan
17 dito
426
51 VÄSTRA FRÖLUNDA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar